پاناسونیک به روایت اعداد: بازیافت 20 میلیون دستگاه خانگی
مرکز فناوری زیستمحیطی پاناسونیک (PETEC) به تازگی به موفقیتی بزرگ دست یافته است. این شرکت از زمان آغاز فعالیت خود در سال ۱۳۸۰ (۲۰۰۱)، موفق به بازیافت ۲۰ میلیون دستگاه خانگی در چهار دسته (کولرهای گازی، تلویزیونها، یخچالها و ماشینهای لباسشویی) شده.
بر اساس قانون بازیافت لوازم خانگی ژاپن، تولیدکنندگان و بازیافتکنندگان به دو گروه A و B تقسیم میشوند و پاناسونیک که در گروه A قرار دارد، برای اولین بار در این گروه به رکورد بازیافت ۲۰ میلیون دستگاه رسیده است.
PETEC با شعار «از محصول به محصول» لوازم خانگی را بازیافت کرده و آنها را به محصولات جدید تبدیل میکند. این مرکز با ترکیب کار دستی دقیق و فناوری پیشرفته، فلزات، رزینها و سایر مواد را از دستگاههای مستعمل با دقت بالا بازیابی میکند و در فرآیندی به نام بازیافت افقی، این مواد را برای تولید محصولات مشابه استفاده میکند.
PETEC همچنین یک «کارخانه نمایشی» تمیز و باز ایجاد کرده که هر سال حدود ۱۰ هزار بازدیدکننده از ژاپن و سراسر جهان را پذیرا میشود تا اهمیت بازیافت لوازم خانگی را به آنها نشان دهد. این کارخانه در سال ۱۳۹۸ (۲۰۱۹) به عنوان اولین کارخانه گروه پاناسونیک در ژاپن موفق به دریافت گواهینامه انتشار صفر کربن شد. این موفقیت با ترکیب فعالیتهای صرفهجویی در انرژی، استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهگیری از گواهینامههای انرژی و اعتبارات کربنی به دست آمده است.
دستاوردهای این شرکت تا نیمه سال ۱۴۰۴:
- تعداد کل دستگاههای بازیافتشده: بیش از ۲۰ میلیون
- تفکیک: ۴.۹۳ میلیون کولر گازی، ۵.۲۹ میلیون تلویزیون، ۴.۳۹ میلیون یخچال و ۵.۳۹ میلیون ماشین لباسشویی